Cambodia - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jill Driessen - WaarBenJij.nu Cambodia - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jill Driessen - WaarBenJij.nu

Cambodia

Door: Jill en Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Jill

12 Juni 2013 | Thailand, Krabi

De avond nadat we ons vorige verhaal hebben geschreven, konden we al gelijk een nieuw verhaal schrijven. We lagen net te slapen, Roxanne werd wakker; zat er een kakkerlak in de badkamer. Roxanne was aan het stampen in de hoop dat de kakkerlak weg ging, waardoor Jill wakker werd. We hebben geprobeerd om de kakkerlak met een glas te vangen, maar de kakkerlak was te snel. We zijn midden in de nacht een half uur bezig geweest om de kakkerlak te vangen.

Siem Reap: de stad van de o zo bekende Ankor Wat tempel. Aangekomen in Siem Reap hebben we een massage gehad van twee blinde mensen, dit was een project voor mensen met een beperking. Het geld ging dan ook daar naartoe.

De volgende dag gingen we naar de Ankor Wat tempel. We hadden onze eigen Tuk Tuk man die ons de hele dag begeleidde, want het waren in totaal tempels met een grootte van 10 vierkante kilometer. Het was een bijzondere ervaring, maar na 6 uur daar te hebben rondgelopen was het tijd voor ons om onze eerste bucket te bestellen. Het is een leuke stad, er valt veel te beleven. Hier hebben we onze eerste sprinkhaan gegeten. De sprinkhaan smaakte best lekker; naar nootjes. We hebben ook een traditionele barbecue gehad, waar we krokodillen vlees hebben gegeten.

Vanuit Siem Reap hebben we de bus genomen naar Sihanoukville, waar we ons eerste strand hebben gezien. We waren eerst naar Otres Beach gegaan, het rustige gedeelte waar weinig toeristen waren. Daar zijn we twee dagen gebleven en hebben we voor het eerst in een bamboo hutje geslapen. Vanuit hier zijn we naar drie eilanden geweest waar we konden snorkelen. Het snorkelen stelde alleen niet zo heel veel voor, want wij zijn de Nederlandse Antillen gewend :P. Na deze tocht kwamen we een oude bekende tegen: Jarrell, een Canadese jongen die we ook al in Pai hadden ontmoet. Hij zei dat we naar het drukkere toeristische gedeelte moesten gaan. Hier zijn we de volgende dag naar toe verhuisd. 's Avonds kwamen we Brazil tegen; een meisje uit Brazilië waarmee we ook in de bus hebben gezeten met de dode koe. Samen met haar zijn we naar een strandfeest geweest.

Op het strand kwamen veel dames die manicure en pedicure bij je wilden doen en kinderen die armbandjes verkochten. Wij hebben niks gekocht van de kinderen, omdat er aangegeven stond dat er anders werk voor ze blijft waardoor ze dit blijven doen, in plaats van andere dingen. De meeste kinderen waren wel lief en spraken goed Engels, wat ons verbaasde. Na een paar dagen strand wilden we wel weer wat anders en besloten we een nacht door te brengen op het eiland Koh Rong. Dit hadden we beter niet kunnen doen. Het was een eiland waar rond 12 uur 's nachts alle elektriciteit uitgaat. We lagen net in bed, toen zagen we iets wat we niet wilden zien: een RAT! Deze nacht hebben we vier ratten gezien. Ze liepen over een balk boven bij het plafond, tussen het dak en de muur. We wouden weg, maar het kon niet, omdat het hele eiland pikkedonker was, doordat er geen elektriciteit was. En dan zegt men dat reizen vrijheid geeft, maar we konden geen kant op. Die nacht hebben we niet veel geslapen en we konden niet wachten om weer van het eiland af te gaan richting Phnom Pehn (de hoofdstad van Cambodja).

In Phnom Pehn hebben we vier dagen gezeten. We hebben de killing fields en de gevangenis S-21 bezocht. We wisten eerst niet af van het bestaan hiervan. In 1975 is de Khmer rouge aan de macht gekomen en zijn er veel mensen gemarteld en vermoord, welke begraven waren op de killing field. Het was erg indrukwekkend om te zien, maar ook wel deprimerend. Het was weer een reality check, helemaal omdat het nog niet zo lang geleden is. Die avond zijn we uitgegaan met een paar Amerikanen en Engelsen. We zijn naar drie verschillende clubs geweest: eentje vol met lady boys, eentje met prostituees en de laatste was vol met Tuk Tuk mannen. De volgende dag hebben we inkopen gedaan op de Russische markt. 's Avonds hadden we in ons hotel vier Nederlanders ontmoet, die via onze stageperiode op de Antillen mensen kenden die wij ook weer kenden. Dan is de wereld toch ineens weer heel klein.

De volgende dag was het tijd om Cambodja te verlaten en weer terug te gaan naar Thailand. We hebben het vliegtuig gepakt en we zouden kwart over 6 aankomen en om half 8 zou onze nachttrein gaan naar Phuket. Het was een strakke planning en stressvol, want we wouden absoluut niet een nacht in Bangkok blijven, maar alles ging volgens plan. We hadden ook geluk, want het vliegtuig vertrok 15 minuten eerder. Aangekomen in Thailand, stond de shuttle bus naar het metrostation klaar. Vervolgens hebben we een sprint getrokken voor de metro. We zagen de metro staan en we hoorden hem piepen. Roxanne was veilig binnen en toen Jill de metro in stapte gingen de deuren dicht. Jill stond binnen, maar de tas zat tussen de deuren vast. Dus Roxanne trekken aan Jill. Uiteindelijk gingen de deuren weer open en konden we de reis vervolgen. Aangekomen op het station Hua Lampong, moesten we lopen (rennen) naar het treinstation. Er kwam een vrouw naar ons toe en vroeg waar we heen moesten. Ze heeft ons begeleid en voorgelaten bij de rij voor de tickets. Uiteindelijk hebben we het ticket voor de trein om 19:28 gekocht. En half 8 vertrokken we richting Phuket.

We moesten nog eten, dus gingen we naar het restaurant. Hier zijn we aangeschoven bij een Thaise vrouw en een Australische man. Ze boden ons meteen een whiskey aan. Na het eten hebben we een whiskey meegedronken en hebben we gepraat over de verschillende culturen.

In Phuket zijn we naar Patong beach gegaan, een toeristische plaats, waar veel McDonaldsen en Burger Kings zijn. We hadden in de Tuk Tuk twee Engelse meiden en een Spaanse jongen ontmoet. Met hen zijn we die avond uit geweest. De volgende dag zijn we vroeg naar het strand gegaan met onze Spaanse Don Manuel. 's Avonds wilden we wat gaan eten op de nachtmarkt, maar het is regen seizoen en het water stroomde door de straten.

De volgende dag zijn we 7 uur 's ochtends met de boot naar Krabi gegaan. We hebben hier een Thai boks les genomen van 2 uur en we zijn flink aangepakt. Maar desondanks was het een leuke ervaring om mee te maken.

Vandaag zijn we met de longtailboot naar Railay beach gegaan, een mooi strand met apen. Morgen gaan we met een toer naar het James Bond eiland en kanoën in een mangrove.

• 13 Juni 2013 - 21:39

Hanneke Vermeulen:

OOOOOOOOOOO leuk James bond eiland .daar ben ik ook geweest. Doe hem de groeten als je hem ziet. Grapje Geniet ervan meiden. xxxxxxxxxxxxxx van ons